top of page

היסטוריה

לחלד עבר עשיר ומפואר, מאז היוסדה מעט לאחר לקום המדינה.

 

מקורה של חלד, הוא למעשה, קבוצה של נהגים בעלי מכליות, שעבדו בתקופת הבריטים בהובלת דלק ברחבי הארץ, עבור חברת הדלק הבריטית "של". לאחר מלחמת השחרור הפכה פז ליורשת המקומית של "של". מתוך הבנה שחברות גדולות אינן מתקשרות עם נהג בודד, החליטו בעלי המכליות להתאגד, בכדי להעניק לפז שירות. הם בחרו להתאגד באופן ייחודי, שמשמר את העצמאות שלהם. כל נהג ובעל מכלית היו יחידה כלכלית בפני עצמה, בחברה שאינה קואופרטיב, ויחד עם זה נהנו מהיתרונות שנובעים מהתאגדות, בראש ובראשונה מהכוח שהיא מקנה.  כך ב- 1949 נולדה החברה להובלת דלק בע"מ.

 

הקמת החברה להובלת דלק התגלתה כהצלחה. יכולתה הביצועית הכבירה להובלה הוכיחה את עצמה כמשמעותית ביותר. בנוסף עלות אחזקת המכליות פחתה בזכות חוזים כלליים שחתמה החברה עם גופים שונים. אולם מעל הכל מה שייחד את החברה, הייתה העובדה שהנהגים ובעלי המכליות שעבודתם תוגמלה ביחס ישיר להשקעתם, היו בעלי מוטיבציה גבוהה מאין כמוה לביצוע עבודות שונות וגילו נכונות מידית לפעולה בכל מצב.

 

לאחר מלחמת יום הכיפורים פוגש צבי לורבר שהיה המנכ"ל המייסד של החברה להובלת דלק, את דוד שביט ששרת בצה"ל בדרגת אלוף משנה, כמפקד מרכז הובלה.  דוד הגיע לפגישה עם ראש מנהל בדלק. בפגישה רבת משתתפים משוק הדלק האזרחי, מבקש ראש המנהל מדוד, נציג המטה הכללי, לשחרר עם תום המלחמה, את פלוגות הדלק שגויסו, לצורך המשק האזרחי. דוד עמד על התנאים שדרש בתמורה לשחרור המכליות בנחרצות רבה וניהל משא ומתן שהשאיר רושם רב על לורבר וגרם לו להציע לדוד תפקיד לאחר שחרורו מצה"ל, וכך ביולי 1976 מתמנה דוד שביט לתפקיד מנכ"ל החברה להובלת דלק.

לאחר כניסתו לתפקיד מבצע דוד שביט שורה של מהלכים שתפקידם להגדיל ולטפח את החברה, כשבראש ובראשונה מייסד דוד את חברת חלד נכסים והשקעות. מטרת החברה החדשה היה יצירת גוף שיאפשר רכישת נכסים לחברה. מאחר והחברה הוקמה על בסיס התאגדות של יחידות כלכליות עצמאיות, לא ניתן היה עד אז, להתגייס לרכישות מחוץ לפעילות השוטפת. לחברה חסר מנוף כלכלי שיאפשר את הגדלת פעילויות החברה וליצירת הטבות לחברים בה. עם הקמת החברה הנוספת, נוצרה זרוע בעלת מבנה חברה רגיל עם מניות, שהוקצו לבעלי המכליות לפי גודלם וחלקם בחברה. במשך הזמן רכשה החברה נכסים, זיכיונות ושותפויות חדשות וכך הגדילה את היקפה וביססה את חוסנה הכלכלי.

דוד אף העביר את משרדיה של החברה מהתחנה המרכזית הישנה, בתחילה אל שדרות יהודית, ומאוחר יותר לאשדוד שם הוקמו משרדי החברה בהם היא יושבת עד היום.

טיפול וטיפוח המשאב האנושי בחברה, נקבע כאבן היסוד של החברה עוד מימיה הראשונים, ומלווה את החברה לאורך כל שנותיה.

 

 

פרויקטים מיוחדים בתקופתו של דוד שביט בחלד היו:

 

•  מלחמת שלום הגליל- חלד מצליחה להיערך למתן שירות מלא למשרד הביטחון מבלי להיות מגויסים וכך יכלה להמשיך להעניק    שירות גם למגזר האזרחי במקביל.

•  פינוי הדלק מאבו רודס בסיני- לאחר מלחמת יום הכיפורים התבצע פינוי מסיבי של דלק מאבו רודס, כשהחברה להובלת דלק    מהווה גורם מרכזי מכריע בביצוע מטלה זו.

•  הובלת מזוט ממפעלי ים המלח למפעלים הגדולים וצורכי האנרגיה במישור רותם במשך שנים רבות .

 

חלד השתתפה בכל המלחמות והמבצעים של מדינת ישראל במתן שירותי הובלת הדלקים בכל מיקום שצה"ל דרש/נפרס, כמו כן סופחו המיכליות והנהגים לתקופות ממושכות על פי דרישות משרד הביטחון.

   

 

 

בשנת 2006, כשהוא בן 73, פרש דוד מתפקידו, ופינה את מקומו לבנו דורון שביט.  דורון המכהן כיום כיו"ר הדירקטוריון, נקט בשורה של מהלכים, ביניהם צמצום צי הרכב והתאמתו לצורכי השוק החדש וכן מכירת עסקים שהצלחתם הייתה מוגבלת ובכך הצליח להביא את חלד לבסיס כלכלי איתן ולהצלחות רבות.

bottom of page